torsdag den 18. oktober 2012

Boller

 
For noget tid siden skulle jeg bage nogle eftermiddagsboller. Jeg lavede nogle både med og uden revet gulerod.
De blev rigtige gode og lækre svampet. De holdt sig bløde og lækre i 4 dage.
Eftermiddagsboller
20stk.
1 pk gær
250g groft revne gulerod
2 spsk olie
1 tsk salt
1 tsk sukker
1/2 dl youghurt
3 1/2 dl vand, lunkent
150g knækkede hvedekerner
2 dl havregryn
Ca. 200 gram fuldkornsmel eller grahamsmel.
Ca. 480 gram hvedemel


Fremgangsmåde:

 

1. Hæld kogende vand over de knækkede hvedekerner, trækker 1 time


      2. udrør gæren i det lunkne vand


      3. Tilsæt olie, salt, sukker, gulerod, yoghurt og knækkede hvedekerner


      4. Tilsæt havregryn og mel og ælt dejen godt.


      5. Sæt dejen til hævning i 45 min


      6. Form 20 boller og sæt dem på plade


      7. Bollerne efterhæver i ca. 30 min


Bages ved 180 grader i ca. 15 min.


 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar